کد مطلب:275240 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:270

حدیث نبوی
جابر بن عبدالله انصاری می گوید كه حجه الوداع را با پیغمبر صلی الله علیه و آله بجا آوردیم آن - بزرگوار برای وداع كعبه حلقه در را گرفت و به بلند ترین آوازه خود فرمود: ای مردم شما را خبر دهم



[ صفحه 108]



به چیزهایی كه پس از من واقع خواهد شد بشنوید و حاضرین به غائبین برسانید سپس گریه كرد از گریه او همه گریستند چون از گریه ساكت شد فرمود: بدانید بعد از من فتنه ها بر پا شود، علمای شما كم شود، خوانندگان قرآن از بین بروند زكاه از مستحقین قطع كنند، مسكرات آشكار سازند، دنیا را بالای سر علم را زیر پا گذارند، سخن بدروغ بگویند، غیبت را - خوشی و شوخی دانند، تهمت و افتراء به نیكان - بزنند، حرام را مباح دانند، بزرگان به كوچكان رحم نكنند، كوچكان بزرگان را محترم نشمارند، در آن وقت است كه مورد لعنت خواهند شد. بین شما دین جز لفظی كه به زبان آورید چیزی نباشد، چون - دارای این خصال شدید منتظر بلاء و عذاب باشید.



[ صفحه 109]



عده ای از اصحاب برخاستند عرض كردند یا رسول - الله در چه وقت اینها واقع می شود. فرمود: زمانی كه نماز را تاخیر بیندازید و پیروی از شهوات نمایند و می گساری كنند، پدران و مادران را دشنام دهند مرد زن خود را اطاعت كند و از زن خود كار ناشایسته ببیند او را نهی نكند و آنچه را كه از زنا بدست - آورده به او می دهد او نیز می گیرد و اگر شب و روز - زنا دهد از او جلوگیری نمی كند و درشت گویی او را - هیچ نشمرده و گوش ندهد او دیوث است كه خداوند هیچ گفتار و عمل یا عذری را از او نمی پذیرد پس - خوراك او حرام و نگاه او حرام است رسوا كردن و - كشتن چنین كسی در شریعت اسلام واجب است. مهربانی و ترحم از بین برود و قطع رحم كنند، حیاء



[ صفحه 110]



كودكان كم شود، از روی هوا شهادت دهند، برادر به برادر حسد ورزد، با شریكان به خیانت معامله كنند، وفا كم شود، زنا فراوان گردد، مردان خود را به لباس زنان زینت دهند و پرده حیا از ایشان - سلب شود، كبر و منیت چون سم در دل آنها راه - یابد، نیكی ها كم شود، بیدادگری و جرائم آشكار گردد، بزرگان را توهیم كنند، مال را در راه غیر مشروع صرف كنند، به سبب اشتغال بدنیا از آخرت بازمانند، مومنین خوار، منافقین عزیز باشند، مساجد آنان به اذان معمور و دلهای آنان از ایمان خالی باشد، به قرآن استخفاف كنند و هر پستی و زبونی را به مومنین برسانند. در آن هنگام صورتشان صورت آدمی و دلهای آنان دلهای شیطان است.



[ صفحه 111]



سخنان ایشان از عسل شیرین تر و افكارشان از حنظل تلخ تر است، آنها گرگانی هستند كه لباس میش بر تن كرده اند. سلمان عرض كرد یا رسول الله این شدنی است فرموده: آری بخدا سوگند در آن روزهاست كه كارهای زشت خوب و كارهای خوب زشت وا نمود - می شود، خیانتكار امین و امین خیانتكار محسوب می شود دروغگو را تصدیق و راستگو را تكذیب می كنند، زنان فرمانروائی خواهند كرد و به مردان خود را شبیه می - سازند و بر زین سوار شوند، موی سر خود را مانند كوهان شتر زینت دهند و در امر بازرگانی شركت - خواهند كرد و به شوهرهای خود اعتنائی نمی كنند لعنت خدا بر آنان باد.، بارانهای فراوان می بارد و مردمان محترم به خشم می آیند و بچه ها بر منابر



[ صفحه 112]



خواهند رفت، بازارها بهم نزدیك می شوند، خداوند را پرستش نمی كنند، مساجد را مثل معابد یهود و كلیسا زینت دهند و قرآن را تزیین نمایند، منارها بلند سازند، صفوف جماعت بسیار دلها به یك دیگر كینه ور و نماز ریا بجا آورند، مردان به مردان اكتفا كنند، طلاق فراوان شود، مردان امت من خود را به طلا بیارایند، لباس ابریشم و دیبا بر تن كنند، - پوستهای پلنگان خرید و فروش كنند، حرام را مباح دانند، زلزله فراوان گردد، عمرها كم شود، بلا - ها ظاهر گردد، دین را پست شمارند، و دنیا را عالی دانند، تار و ساز آشكار گردد، توانگران حج را برای تفریح و تجارت بجا آورند، فرزندان زنا زیاد شود، قرآن را نا خوانند، دروغ فراوان



[ صفحه 113]



گردد و خون ریزی زیاد شود، اشرار بر نیكان - مسلط شوند، لجاجت در میان مردم آشكا گردد و فقر و تنگدستی بسیار شود، خیر و بركت كم شود، بارانها در غیر موسم ببارد، تار و تنبور را مستحسن شمارند، از امر به معروف انكار كنند و نهی از منكر را منكر شمارند، قرآن خوانان و عبادت كنندگان را ملامت كنند، دین را فراموش كنند و منكر قیامت شوند، جماعتی از پیروان شیطان ادعای نبوت و امامت كنند، و مردم را گمراه و از - دین منحرف سازند، وای بحال آنان كه كه به دست خود كتاب می نویسند و از آن دكانی برای خود باز می كنند، این گونه مردمان در ملكوت - آسمان بنام پلیدان و ناپاكان یاد شوند و آن



[ صفحه 114]



روز است كه یك نفر از اولاد من به سلطنت رسد و - اسلام را ظاهر كند و خداوند وعده خود را خلاف نمی كند و بر وعده خود توانا و سریع الحساب است نام او نام من و خلق او خلق من است كنیه او ابا عبدالله است و پرچم من در دست او. و او زمین را كه پر از ستم و بیدادگری شده از عدل و داد پر كند، سكه آسمان و زمین از او خوشنود خواهند شد، مردگان آرزوی زنده شدن كنند، چهار دیوار كاخ ضلالت را درهم شكنند و پرده ها از روی دلها بر می دارد، داد - مظلوم از ظالم بگیرد و به خانه كعبه تكیه كند و بگوید: انی بقیه الله و حجته و خلیفته علیكم. اصحاب و یاران او به شماره اصحاب بدر و - طالوت 313 نفر می باشند همگی جوان و با شهامت



[ صفحه 115]



گویا شیرانی هستند كه از بیشه بیرون آمده اند دلهای آهنین دارند كسانی هستند كه به یگانگی خداوند اعتراف دارند آنها در شب از خوف خدا چون شخص بچه مرده ناله می كنند شبها به نماز روزها به روزه می گذرانند و دلهای آنها به دوستی و نصیحت باهم متفق است اگر یك روز هم به انتهای عمر جهان مانده باشد حتما ظهور خواهد كرد و جهان را پر از عدل و داد خواهد نمود و او كشنده دجال و نصرت دهنده دین من است. آواز - دهنده ای از آسمان بنام قائم علیه السلام آواز - دهد كه همه مردم از شرق و غرب آن صدا را - بشنوند و از ترس هر كه خواب باشد بیدار می شود و آن كه ایستاده است می نشیند و آن كه نشسته است



[ صفحه 116]



بر پا می ایستد و آن صدا صدای جبرئیل است كه به نام قائم و نام پدر و مادرش ندا می كند حتی دخترهای پرده نشین از پشت پرده آن صداها را شنیده - پدر و برادر خود را بیرون می فرستند كه از آن صدا خبری بیاورند. و آن آواز كه نام پدر و مادرش را آواز می دهد اشكالی برای مردم باقی نمی گذارد. و قطعه ابری بالای سر امام است جبرئیل ندا می كند این مهدی خلیفه خدا است آن امامی كه منتظرش بودید همین است و او را پیروی نمائید. بعد از نقل این - حدیث شریف بهتر آن است كه علائم حتمی و غیر حتمی را كه بطور مجمل و مخلوط در آن ذكر شده بود بطور مفصل بنویسیم.



[ صفحه 117]